bubblesnajaar2020.reismee.nl

Trier

Donderdag 24 september:

Gisteren zijn we al voeg naar Trier gereden. Trier heeft een stadscamping op ong. 2 km afstand van het centrum. Ze hadden gelukkig een staanplaats voor ons, maar waren wel erg vol. Ze hebben erg strakke regels: Je moet volgens aanwijzing op de aangewezen plek gaan staan, wij hadden dat niet helemaal goed begrepen en moesten na een uur opbreken en andersom gaan staan. Een ander moest meer naar voren gaan staan. Beetje vervelend. Sanitair kan gebruikt worden als de deur geopend is met een chip. Om het andere douchehokje of toilet is niet toegankelijk ivm corona. Elektra en douchen moet apart betaald worden, de camping wordt zo wel wat duur voor de tijd van het jaar.

Na de lunch per fiets naar het centrum; Trier is niet zo groot en ze hebben een klein historisch centrum met heel wat mooie oude gebouwen, de bekendste is wel de Porta Nigra: de oudst bewaard gebleven Romeinse stadspoort(170 jr.na Chr).

We bezochten de Dom en tot onze verassing is de Lieve Vrouwe basiliek vastgebouwd aan de dom. Samen met een binnentuin is het een groot indrukwekkend complex. In de Dom staat een opvallende ovale doopvont van marmer.

Er staan meerdere oude kerken in Trier, meestal toch wel sober ingericht in vergelijking met kerken in de landen rond de Middellandse zee. Bij het Paleis staat ook een kerk, die doet meer denken aan een oude fabriekshal.

Door heel de stad staan diverse standbeelden, sommige erg kitcherig.

Gistermiddag viel er opeens een fikse bui, daarna scheen de zon weer.

Vannacht is er een bui gevallen, vanmorgen was het zonnig maar fris. Een tl-buis in de camper is toe aan vervanging, Hornbach zou de juiste vervanging hebben en omdat Hornbach enkele honderden meters van de camping vandaan ligt zijn we daar vanmorgen even heen gelopen, helaas hadden ze de gezochte tl-buis niet. Vanmiddag gaan winkelen in de binnenstad. De oogst bestond uit een paar shirts en schoenen voor Thieu.

Het was gezellig druk in de stad waar de meeste mensen zich goed houden aan de corona-maatregelen, mondkapjes in elk gebouw of winkel en 1,5 a 2 meter afstand houden. Op 2 plekken in de stad stond een piano waarop pianisten af en toe speelden voor het passerende publiek.

Ben

Wederom dank voor jullie verhaal. Bijzondere tijden om te kamperen in Corona tijd. Wordt steeds lastiger om nog een beetje gezellig op stap te zijn.