bubblesnajaar2020.reismee.nl

Eifel- en Moezelgebied

Vrijdag 18 september 2020.Vanmorgen was het op de camperplaats al vroeg een komen en gaan van campers. Je mag 24 uur blijven staan vanaf het moment dat je hebt ingecheckt/betaald, dat betekent dat er elk uur van de dag plaatsen kunnen vrijkomen. Het was duidelik vrijdag en de weekenddrukte begon dus al vroeg.

Wij waren aan het inpakken toen er een camper naast ons kwam staan op onze plek. Toen de inzittenden ons verbaasde gezicht zagen voelden ze wel nattigheid. Ze dachten de mazzel te hebben om met vrienden 2 plekken naast elkaar te hebben gevonden, niet in de gaten hebbende dat de plekken best groot zijn en zij aangeschoven waren op onze plek. Uiteindelijk kwam het goed omdat wij toch wilden vertrekken. Toen wij uitcheckten kwam er alweer een nieuwe liefhebber voor onze plek. Je kunt echter maar met 1 camper tegelijk op 1 plek staan. Er is duidelijke cameracontrole op kenteken om fraude(niet betalen) tegen te gaan.

We zijn op ons gemak door de kleinere wegen en dorpen naar een camping in Oberweis gereden, een hele grote camping gelegen in het Prümtal. Onderweg hebben we eerst bij een supermarkt boodschappen gedaan.

Het aanmelden op de camping was een heel gedoe. Je moet o.a. een formulier invullen dat je geen (corona)klachten hebt, dat je komt melden als je klachten krijgt etc. Er wordt ook gevraagd of je thuisadres in een “risicogebied” ligt. Als dat zo is moet je een gezondheidsverklaring na een negatieve test kunnen overleggen, zelf wisten ze niet wat te doen als je al weken geleden van je “risico” thuisadres vertrokken was. Nadat alle formaliteiten afgehandeld waren kwam een medewerker snel de elektra aansluiten op de ons toegewezen plek. De camping is erg vol. Midden op de camping ligt het gemeentelijk voetbalveld en daar werd vanavond door een paar teams getraind.

We zijn vanmiddag via een pad langs het riviertje naar een naburig dorpje gefietst. Daar was het kerkje open en oefende het jeugdkoor. Alle kinderen van het koor op grote afstand van elkaar verspreid door de kerk.

Er stond op een hoek ook een monument (man die met een hamer op een kei slaat) als aandenken aan de naoorlogse tijd toen heel veel mannen uit het dorpje verplicht keien moesten kapotslaan om zo kiezelsteentjes te krijgen voor de aanleg van nieuwe wegen en straten. Ze verdienden daarmee 80 pfennig per uur.

zaterdag 19 september 2020. Weer een zonnige dag, we hebben een paar km gefietst en een blik geworpen in het dorpskerkje van Oberweis. De omliggende dorpen zijn zo klein dat er zelfs geen kerk is.

Vanmorgen kwam de camping aanspreekman vragen of we alvast wilden afrekenen omdat het morgen anders te druk ging worden; er raken ong. 100 kampeerplaatsen leeg.

Bij het afrekenen werd het elektraverbruik van voorgaande nacht ook berekend voor de volgende nacht , in ons geval betekent dat geen extra kosten.

Wat gelezen en geluierd. Diner in het aan de camping liggend restaurant. Helaas konden we pas om 20.00 terecht. Overheerlijk gegeten, niet echt goedkoop.

Eenmaal terug in de camper mist Thieu een hoorapparaatje; waarschijnlijk verdwenen bij het afdoen van het mondmasker. Een zoektocht bij het restaurant en de toiletten levert niks op. Er is ook niks gevonden in het restaurant.

Zondag 20 september 2020.Vertrek van de camping en het inleveren van de toegangskaartjes bij de receptie ging razendsnel, blijkbaar had iedereen die vandaag ging vertrekken al afgerekend. We hadden een camperplek in Traben-Trarbach op het oog om heen te gaan, maar toen we daar aankwamen stond die helemaal vol, de staanplaatsen waren erg klein dus iedereen stond dicht op elkaar. We vonden het niet eens vervelend dat die camperplek vol stond; We wilden er absoluut niet staan. We zijn doorgereden naar Enkirch, een heel erg groot grasveld met 200 plekken aan de Moezel. We vonden er onmiddellijk een plek, plekken zijn niet afgebakend, dus de ruimte die je inneemt is je plek. Het was er wel heel erg druk, veel meer dan 200 campers, maar er waren nog 2 langerekte velden langs de moezel in gebruik. Na de lunch zijn we per fiets naar Traben-Trarbach gegaan via het fietspad langs de Moezel. Traben ligt aan de ene kant van de Moezel, Trarbach aan de andere kant. Er staan een paar leuke oude gebouwen en er zijn een paar leuke smalle straatjes. Er vertrekken rondvaartboten, door Corona alleen passagiers op het open bovendek.

Het was er heel erg druk, alsof het midden in het hoogseizoen is. We hebben wat rondgeslenterd en op een terrasje een glas wijn gedronken. De tafeltjes stonden ver uit elkaar en de obers droegen een mondmasker, verder geen maatregelen.

Op de terugweg nog even door Enkirch gefietst, dit dorpje heeft ook een paar mooie oude huizen en straatjes.

Tegen alle hellingen groeien hier druiven, alleen maar druiven, overal druiven.

Terug bij de camper nog even buiten gezeten, maar de zon verdween achter de heuvels en toen koelde het snel af.

Maandag 21 september 2020.Hoewel er overdag best veel voertuigen bewegen op de camperplaats, was het na 22.00 muisstil.

Je kunt bij het toeristenbureau naast de camperplaats in Enkirch douchen, dat dus vanmorgen gedaan. Een schoon toiletgebouw en een heerlijk warme douche.

Na het ontbijt naar de Aldi in Traben-Trarbach gereden om boodschappen en daarna onze weg vervolgd naar de volgende bestemming. We passeerden Landal park Mont Royal; het park ligt heel mooi op een heuvel. We reden door heuvelachtig gebied met soms best steile klimmen en afdalingen. De bomen beginnen herfstkleuren te krijgen, dat levert soms hele mooie plaatjes op.

Er cirkelen hier regelmatig roofvogels boven de velden.

Kl?sserath was ons doel en ruim voor de middag arriveerden we op de camperplaats. Er zijn ruime plekken, evt met elektra en er was plaats genoeg. Er staan hier erg veel grote campers(formaat bus) die vaak niet op een camping passen. Ze hebben hier alle ruimte.

Na de lunch zijn we in westelijke richting langs de moezel gefietst door dorpjes, langs haventjes en tussen de druiven. Op sommige plaatsen is men begonnen met het oogsten van de druiven, op sommige velden is de oogst al klaar. We zagen een veld waarop zeker 10 personen liepen te plukken. Ze hadden elk een plastic mand op de rug voor de trossen. In elk dorpje ligt wel een camping. Het water in de Moezel kent op dit moment weinig stroming, bij een dam zaten veel watervogels op de stenen in het water.

Bij Mehring zijn we de Moezel overgestoken, daar lag ook een aardige Bierstube met restaurant en een groot terras langs het water. Het was er druk met fietsers die aan een drankje en/of eten toe waren. Ook wij hebben daar een drankje genomen en zijn toen via de de Mosel Radweg(moezel fietspad) terug gegaan naar de camper. Bubbles was meegereisd in een fietstas. Tegen de avond kwam een mevrouw het stageld ophalen, elektra hebben we via een automaat die werkt op euromunten.

Dinsdag 22 september 2020. Het was heel stil vannacht, al vroeg vertrokken er voertuigen van de camperplaats. Tegen de middag zijn we naar via de Moselradweg naar Trittenheim gefietst; een mooie route door de wijnvelden, een paar dorpjes en langs de Moesel. Het was behoorlijk druk met fietsers. In de Moezel zwom een koppel zwanen met halfwas jongen. Er liggen in de dorpjes meerdere wijnhuizen en restaurantjes met terrassen. Helaas was voor een aantal het seizoen al voorbij en sommigen hadden maandag en dinsdag rustdag. Lunchen in Trittenheim lukte niet want het restaurant bij de brug serveerde alleen warme maaltijden, het terras zat vol en er was maar 1 serveerster, alleen al het verkrijgen van een kop Koffie kostte veel tijd. We vonden een terras met zicht op de Moezel waar men ook snacks serveerde, helaas niet op dinsda, “Ruhetag”. We hebben toen een (vers)belegd broodje gekocht bij het plaatselijke tankstation. Trittenheim is een leuk plaatsje, maar erg rustig nu. We zijn terug gefietst en gestopt bij een ander restaurant met terras in Leiwen, daar stonden erg veel fietsen en de dame van de Biergarten zei dat we mochten gaan zitten als we een plek konden vinden, maar dat we heel lang zouden moeten wachten op bediening. We hebben toen zittend op een bankje het eerder gekochte broodje opgegeten. In heel Leiwen verder geen eten of drinken te krijgen. Bij het uitrijden van Leiwen vonden we nog een terrasje, er zaten ook daar veel fietsers, maar we vonden een plekje om te zitten. Ook hier maar een enkel personeelslid en de bediening verliep erg traag.

Terug bij de camper was de camperplaats weer aardig vol gelopen. Op de bergwand aan de overkant van de Moezel waren paragliders bezig. Een aantal zweefden al in de lucht. Ze leken relatief makkelijk op te stijgen. Op zeker moment zagen we meer dan 15 “vliegende matrassen”, sommigen vlogen heel hoog. Enkele paragliders landden op het veld tussen camping en camperplaats.

Er hippen hier heel veel witte kwikstaartjes met hun jongen rond de campers. Er is blijkbaar veel voedsel te vinden op het verdroogde gras.

Het was ook vandaag erg warm, maar na zonsondergang koelde het snel af.