bubblesnajaar2020.reismee.nl

Welkom bij ons najaar 2020 reisverslag!

Welkom bij ons reisverslag! Leuk dat je met ons meereist!

Dinsdag 15 september 2020.

De woonkamer renovatie is inmiddels klaar. De camper heeft wat onderhoud gehad, o.a een nieuw ventilatie rooster voor de koelkast en vervanging van een lekke leiding van de stuurbekrachtiging. Die leiding kon niet kant en klaar besteld worden, dus is gemaakt door een bedrijf in de buurt. Nu weer een geldige APK tot aug. 2021. Ons bed kan inmiddels ook weer omlaag en omhoog.

We zijn vanmorgen eerst in Grathem gestopt om te lunchen bij een jarige. Vervolgens verder gereden , via Luik en Eupen, naar een camping in de buurt van Monschau.

Onderweg erg veel vakantieverkeer, caravans en campers, op de wegen.

Het gebied tussen Eupen en Monschau bestaat grotendeels uit Dennenbossen, niet echt een spectaculair landschap. Omdat we via verschillende bronnen hoorden dat het in heel Nederland en het Duitse Eifel- en Moezelgebied erg druk is heb ik maandag een plekje op een camping gereserveerd. De camping is inderdaad goed gevuld met veel Nederlanders, Duitsers en een enkele Belg. Er zijn maar enkele vrije plekken. Mondmasker verplicht in elk gebouw, dus ook het sanitair. Afstand is hier 2 meter, soms 1,5 tot 2 meter.

Woensdag 16 september 2020.

Het was warm vannacht, we hebben daardoor niet zo goed geslapen. Vanmorgen begon de dag wat bewolkt. We zijn met de fiets naar Monschau gegaan, ong. 4 km bergaf dus dat ging prima. Er loopt iets wat op een fietspad lijkt langs de hoofdweg. We hebben de fietsen ergens weggezet naast een parkeergarage, wel vastgezet aan rekken bestemd voor geparkeerde fietsen.

Monschau ligt in een dal aan de rivier de Roer. Vakwerkhuizen en oude gebouwen, een paar pleintjes met terrassen, een mosterdmolen, een museum, zandsculpturen en veel winkeltjes met toeristenspul. We zagen ook een burcht op een heuvel liggen, geen idee hoe daar te komen en of bezoek mogelijk is, er was nergens info over te vinden.

Wat eten of drinken krijgen op een terras wilde niet lukken; terras gewoon gesloten of te druk, je moest wachten tot je een plek toegewezen kreeg, er stonden dus bij meerdere terrassen files. Uiteindelijk hebben we bij een bakker een puddingbroodje en een fles water gekocht.

In de middag werd het drukker, er arriveerde een toeristentreintje met Nederlandse ouderen in het centrum. Op de terugweg naar onze fiets kwamen we terecht op een klein terras waar het de serveerster duidelijk teveel werd. Ze moest als gasten weggingen de tafel en stoelen schoonmaken alvorens er nieuwe gasten mochten zitten. Mondmaskers ook verplicht op alle terrassen tot je op je plaats zit.

We hebben wat gedronken en gezellig gekletst met een Amerikaan die al vele jaren in Duitsland woont. Hij vindt Europa een betere plek om te wonen. Hij werkt als legerhistoricus voor het Amerikaanse leger.

Later op de middag via de Vennbahn radweg teruggefietst. De Vennbahn is een vele kilometrs lang fietspad over een voormalige spoorweg. Er zitten geen gekke hoogteverschillen in en je kunt op meerdere plaatsen starten. We verlieten de Vennbahn enkele kilometers ten noorden van de camping.

Op de camping waren Engelsen hun caravan klaar aan het maken om morgen terug te keren naar het VK. Ze hebben sinds maart vastgezeten in Italie, nu moeten ze morgen de boot in Calais halen zonder onderweg te stoppen. Ze mogen in Belgie en Frankrijk niet de auto uit anders moeten ze in het VK in quarantaine.

Morgen gaan we naar Schalkenmehren in de buurt van Daun, hopelijk vinden we een overnachtingsplek.

Donderdag 17 september 2020.

Onze Nederlandse buren zijn vroeg vertrokken, zij zijn op weg naar huis. De camping verwacht vanavond weer vol te zijn, ze hadden veel nieuwe reserveringen.

We hebben landschappelijk leuke kleinere wegen gereden naar de β€œMaaren” o.a door het Kylldal. De Maaren zijn meren in de vulkaaneifel, echter maar een meer vult inderdaad een krater.

Onderweg hebben we geluncht bij een restaurant naast een burcht en gelegen op een heuvel, tosti Hawaii, lang gelden dat we die gegeten hadden. Het uitzicht vanaf het terras was geweldig.

De corona regelgeving is ook in Duitsland niet eenduidig. Handen wassen en ontsmetten is overal wel, maar het dragen van mondmaskers is overal anders. Vandaag hoefden we op het terras ook bij rondlopen geen mondmasker op.

We hebben onderweg enkele meren in het heuvellandschap gezien. We overnachten op een heel mooie camperplaats bij een voormalig treinstation en aan de Maare-Mosel Radweg. Dat fietspad loopt van de Maaren in de vulkaan-eifel tot de Moezel. We hebben vandaag een stukje van dit fietspad gefietst.

In het dorpje bezochten we een zeer sober ingericht kerkje. Er was wel een vitrine met een beeld van Maria met de gekruisigde Jezus in haar armen en ze had 11 dolken in haar ribbenkast steken. Een heel bijzonder zicht.

De camperplaats heeft alles wat je nodig kunt hebben; douche, toilet, elektra, broodjes service. Je kunt ook een zak aardappelen kopen, bedrag achterlaten in het kastje met de zakjes met aardappels. De plaatsen zijn heel ruim en je hebt een mooi uitzicht. De camperplek ligt hoog en daardoor waaide er vandaag een koude wind. Overdag was het lekker zonnig, maar vanavond om half negen was het 11 graden, tijd voor onze verwarming.

De plek ligt ook dicht bij het dorpje en daar zijn diverse restaurants. We zijn in een van de restaurants gaan eten, het was er erg druk, maar we hadden gereserveerd. De keuken kon de hoeveelheid eters duidelijk niet aan, we hebben bijna 1,5 uur gewacht op ons eten. Het smaakte wel heerlijk.

Voor het eerst hebben we nu in Duitsland goed internet, tot nu was meer dan een mailtje of appje met de telefoon niet mogelijk en vaak was er helemaal niets mogelijk. De camping in Monschau had wifi bij de receptie. Geen idee of die werkte.

Nellie

Fijne reis.

Ton.

Fijne Reis.
De telefoon en internet in dit gebied en de moezel is voor mij een bekend drama. zelfs in een stad als Trier heb je geen internet of telefoon.

Wim

Bedankt voor het uitmuntende verslag.
Goede reis en fijne vakantie.
Gr. Wim.

Ben

Dank voor jullie verhaal. Veel plezier en geniet van de rust na alle verbouwingen.

Godelive

Op het laatste moment toch maar ergens anders op vakantie.!! In deze corona tijd is het moeilijk dingen van te voren te plannen. Ineens zijn er weer meer gevallen van het virus. Duitsland is ook een mooi land. En kennelijk denken er meer mensen zo 😁😎. Een fijne reis verder! In gedachten reis ik mee! πŸ‘ πŸ‘ 😷😷😷πŸ€ͺ